SILA KLIK KAT SINI YE

Sunday 9 November 2014

Rahsia Mengekalkan Ingatan Anak-anak Dalam Pelajaran

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Selalunya anak-anak akan menghafal segala macam mata pelajaran di waktu menjelangnya peperiksaan. Sekiranya ada yang bijak pandai, selalunya mereka akan mengulangkaji pelajaran lebih awal agar tidak merasa stress apabila tiba waktu peperiksaan. Bagi yang tidak ambil endah dalam pelajaran akan sambil lewa mengulangkaji. Ada sesetengah tu akan mengulangkaji di waktu peperiksaan sahaja. Jadi bila dapat keputusan, sangat mengecewakan.

Bagaimana Kita Nak Mengekalkan Ingatan?

1. Anak-anak yang bijak tahu akan kepentingan mengulangkaji

Menurut kajian, 80 peratus perkara yang dipelajari akan hilang dalam masa 24 jam. Sebab itu ulangkaji itu penting. Bagi pelajar-pelajar yang rajin belajar, tetapi tidak mengulangkaji pelajaran selalunya akan merungut. Mereka akan mengadu kerana tidak mengingati fakta yang dihafal di dalam dewan peperiksaan.

2. Belajar di saat akhir akan mengundang maut

Murid yang bijak tiak akan mengulangkaji di saat-saat akhir. Mereka faham otak memerlukan masa untuk menyusun dan menyimpan maklumat yang dimasukkan. Belajar di saat-saat akhir umpama menanam pokok buah-buahan dan mengharapkan hasil dalam tempoh masa yang singkat. Ianya sangat mustahil.

Pendapat ini berbeza dengan pelajar yang tidak cemerlang. Mereka berpendapat, tidak ada gunanya belajar dan ulangkaji awal kerana akan menyebabkan mereka lupa apa yang mereka hafal.

Oleh itu mereka akan belajar dan mengulangkaji dua tiga hari sebelum menjelang peperiksaan. Ada sesetengahnya langsun g tidak mengulangkaji kerana tertekan.

3. Berapa kali perlu mengulangkaji untuk menjadikan ingatan kekal?

Pelajar hanya perlu mengulangkaji sebanyak lima kali sahaja. Maksudnya, adik-adik hanya perlu mengulangkaji sesuatu topik sebanyak lima kali sahaja dan akan kekal melekat dalam ingatan jangka panjang. Namun perlu mengikut jadual yang betul.

4. Membuat peta minda

Semasa mengulangkaji, adik-adik perlu merujuk nota yang dibuat dalam peta minda. Ini akan memudahkan adik-adik mengingati dengan mudah. Peta minda juga amat disukai oleh otak.

5. Pemakanan yang sihat untuk otak

Adik -adik perlu dibekalkan dengan pemakanan yang sihat dan seimbang agar otak dapat berjalan dengan ligat untuk mengingati fakta-fakta yang dihafal agar memudahkan adik-adik untuk menjawab soalan.

 Terdapat juga suplemen yang boleh membantu adik-adik dalam merangsang otak iaitu Omega Guard. Kenapa Omega?Kerana Omega mengandungi DHA.


Apa itu DHA?
DHA atau Asid docosahexaenoic adalah sejenis rantaian panjang asid lemak Omega-3. DHA merangkumi kira-kira 97% asid lemak dalam otak dan 93% asid lemak Omega-3 dalam mata.

Kenapa DHA Penting kepada Anak-anak?

  • DHA membantu dalam perkembangan otak bayi dan kanak-kanak
  • DHA memperbaiki daya tumpuan, sikap dan fungsi kognitif kanak-kanak
  • DHA membantu kanak-kanak supaya lebih fokus masa belajar ataupun main.
  • DHA memastikan perkembangan otak kanak-kanak dan bayi adalah optimum
  • DHA membantu sel-sel otak berhubung dan pemikiran menjadi lebih pintar
  • DHA membantu merawat asthma di kalangan kanak-kanak 
  • DHA membantu kanak-kanak yang mengalami ADHD 



Sempena bulan promosi , pasti tidak menyesal kerana bulan ni ada promosi twin pack yang menjimatkan pembelian anda sebanyak 5%

Harga sebotol = RM 136 SEBOTOL

Beli 2 botol dapat harga = RM 258.40 sahaja TWIN PACK



Anda juga mungkin berminat untuk mengetahui artikel ini:

1. PENGEDAR SHAKLEE

2. CARA DAFTAR AHLI
3. MINYAK IKAN TERBAIK


HUBUNGI SAYA:-

Emel: zainahmohamad09@gmail.com 
Call/Sms/Whatsapp/Telegram : 012-350 4258 
ID Shaklee : 1122124 
Shaklee Produk (M) Sdn Bhd [381287-T]