SILA KLIK KAT SINI YE

Tuesday 9 April 2013

MASALAH ORGAN-ORGAN TUBUH DENGAN KEGEMUKAN


Berat badan berlebihan memaksa organ-organ ini bekerja keras. Badan manusia mempunyai jumlah lemak yang tertentu dalam tisu-tisunya. Kehadiran lemak tambahan ini menyebabkan ia terpaksa di simpan di bawah kulit. Kulit orang gemuk kurang berkedut berbanding orang kurus. Ia juga disimpan di dalam tisu penopang dalam abdomen, sekitar buah pinggang dan lapisan permukaan jantung.

a) Jantung
Walaupun lemak tambahan ini tidak diperlukan tetapi ia adalah tisu yang hidup dan perlu dibekalkan darah seperti tisu yang lain. Ini bermakna badan memerlukan pertambahan bilangan kapilari yang sepadan untuk membekalkan darah kepada tisu lemak ini. Beban kerja jantung akan bertambah kerana ia terpaksa bekerja mengepam darah melalui sistem salur darah tambahan pula.

b) Buah pinggang
Buah pinggang adalah organ terakhir dan terpenting sekali yang menunjukkan kesan berat badan berlebihan. Apabila banyak tisu yang terdapat di dalam badan maka lebih banyak jumlah bahan buangan yang perlu dibuang.

c) Paru-paru
Proses pembekalan oksigen dan pembuangan karbon dioksida pada paru-paru turut terganggu. Gerak balas proses ini boleh menyebabkan tisu yang membentuk darah lebih banyak menghasilkan sel darah merah dari yang diperlukan oleh tubuh. Kehadiran lemak di bahagian peparu dan di bawah diafgram boleh menganggu pernafasan dan membawa kepada masalah bronkitis.

d) Hati
Hati juga akan terjejas kerana ia berfungsi mengendalikan bahan kimia di dalam badan. Ia terlibat di dalam proses pembentukan dan pengaturan simpanan lemak di dalam tubuh. Apabila berat badan berlebihan, kerja untuk hati juga bertambah.




CALL / SMS 012-350 4258 ZAI