SILA KLIK KAT SINI YE

Sunday 14 December 2014

Masalah Kebas Jangan Dipandang Enteng

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...



Anda pernah alami masalah kebas-kebas ?Tahukah anda kenapa masalah kebas ini berlaku? Hari ini saya akan kongsikan mengenai masalah kebas ini. Saya juga sering mengalami masalah kebas dibahagian kaki tapi tidaklah sekerap sebelum ini. Bak kata P Ramlee, kadang-kadang aje. hehehe...

Apa Yang Dimaksudkan Dengan Kebas?

Kebas adalah keadaan di mana seseorang mengalami kekurangan rasa. Keadaan ini biasanya disebabkan oleh saraf periperi terhimpit. Rasa kebas bukan sahaja berlaku di bahagian kaki, tetapi terjadi juga pada hujung jari, tangan , tapak kaki dan lengan.

Kebas kaki juga dialami disebabkan berdiri atau duduk yang lama. Anda pernah alami keadaan macam ni? Tentu sekali pernah kan. Tambah-tambah orang-orang tua yang disebabkan oleh faktor umur. Orang kata tulang pun dah tak kuat. Tapi ada juga orang muda yang mengalami masalah kebas kaki ni. Mungkin juga disebabkan masalah berat badan.

Punca Masalah Kebas 

Punca kepada masalah kebas  ini mungkin juga disebabkan oleh kecederaan pada saraf akibat kemalangan. Selain daripada itu, ia juga berpunca daripada saraf periferi yang tertekan disebabkan oleh osteophytes yang terbentuk akibat proses degeratif. 

Masalah kebas juga berlaku kepada pesakit-pesakit diabetes, migrain, dan strok. Bagi pesakit kencing manis atau diabetes, ia juga dikenali sebagai neuropathy. Neuropathy merupakan salah satu komplikasi kencing manis atau diabetes jika kawalan gula dalam darah kurang baik.

Bagi yang mengalami kebas di bahagian tangan adalah disebabkan Carpel Tunnel Syndrome iaitu saraf median tertekan di kawasan pergelangan tangan. Masalah kebas ini juga berlaku disebabkan kekurangan vitamin B12 dalam badan. Kesan sampingan daripada ubat-ubatan juga penyebab kepada masalah kebas ini. Kebas juga berlaku akibat kerosakan saraf akibat bahan toksik seperti pengambilan alkohol dan rokok.

Banyak juga kan punca yang menyebabkan masalah kebas ni. Kalau keadaan sebegini kerap berlaku, kita perlu cari jalan penyelesaian atau cara untuk atasi masalah kebas-kebas ni. Masa mengandung dahulu kerap juga saya alami masalah kebas ni. Ia disebabkan oleh kekurangan kalsium. Kaki memang kerap kejang. Kalau datang kejang tu, memang sakit. Apa yang saya lakukan untuk hilangkan rasa kejang masa tu, saya luruskan kaki dan tekan kaki ke dinding sekuat hati. Memang hilang tapi sekejap aje lah. Ini membuatkan tidur saya tak lena. Tapi kini, anda yang mengalami masalah kebas-kebas ni jangan risau. Ada cara atasinya iaitu dengan:



OSTEMATRIX 

Manfaat yang ada dalam Ostematrix


  • Menguatkan tulang - Kalsium menghalang osteoporosis, menguatkan kuku, kerangka, gigi, sistem saraf. 
  • Memperbaiki kekejangan dan kebas-kebas - Pengambilan 600mg kalsium sebelum tidur akan memperbaiki kebas-kebas, kekejangan, sakit sendi dan artritis.
  • Meringankan Stress - Mengimbangi tekanan darah, memelihara denyutan jantung, impuls saraf, penenang saraf, menggalakkan tidur selesa, memperbaiki jantung berdebar, gementar, mimpi buruk, dan stress. Selain itu ia juga memperbaiki depresi, mood swing, sakit kepala dan pitam.
  • Memperbaiki masalah haid - Pengambilan 1,000mg kalsium dan magnesium serentak dapat meringankan sakit waktu haid dan membantu membuang air kecil.
  • Pengalkalian tubuh - Kalsium merupakan mineral alkalin dan berkesan dalam memastikan imbangan pH tubuh. Juga berfungsi menghalang obesiti diwaktu umur tua. Kalsium membantu sel menyerap nutrien dan merangsang detoksifikasi.
  • Memperbaiki hiperaktiviti perut dan gastrik
  • Vitamin D -Meningkatkan penyerapan kalsium dan fosforus untuk meninggikan ketumpatan tulang, menguatkan kerangka, memperbaiki penyakit periodontal. 
  • Magnesium - Menggalakkan posisi tulang dan rawan. Membantu sistem saraf, mengaktifkan enzim tubuh untuk penghasilan tenaga, pengecutan saraf dan otot, menghalang endapan kalsium.
  • Zinc, boron, manganes, kuprum - Memelihara metabolisma kerangka dan pertumbuhan otot, menyusun enzim yang diperlukan untuk memperbaiki tulang, rawan dan menghalang artritis




B COMPLEX

Kandungan utama B-Complex serta fungsinya adalah seperti berikut:

1. Vitamin B12
- Sangat penting dalam fungsi saraf dan kognitif, menghadapi kemurungan dan mencegah kekeliruan dan demensia. 

2. Vitamin B6
- Penting untuk metabolisme asid amino yang diperlukan dalam sintesis neurotransmitter dopamine dan serotonin yang penting dalam fungsi sistem saraf dan dalam penyelenggaraan mood tenang dan menyeronokkan. Kekurangan vitamin ini boleh menyebabkan kemurungan dan kekeliruan.

3. Vitamin B5
- Sangat baik bagi yang menghadapi stress kerana ianya mengawal fungsi kelenjar adrenal. Vitamin B5 diambil bersama-sama dengan asid folik dan vitamin C untuk menghasilkan tekanan hormon kortisol dan adrenalin.

4. Vitamin B3
- Sangat perlu dalam pengeluaran serotonin, yang bertanggungjawab bagi memberikan mood tenang. Kekurangan vitamin ini boleh menyebabkan kebimbangan dan pergolakan dalam diri.

5. Vitamin B1

- Membantu menukarkan gula dalam darah kepada tenaga. Kekurangan vitamin ini boleh menyebabkan kebimbangan dan juga pemikiran membunuh diri.


Saya dah pun mengamalkannya. Anda bila lagi?Jika ingin dapatkan produk boleh hubungi saya seperti di bawah.


Anda juga mungkin berminat untuk mengetahui artikel ini:


HUBUNGI SAYA:-

Emel: zainahmohamad09@gmail.com 
Call/Sms/Whatsapp/Telegram : 012-350 4258 
ID Shaklee : 1122124 
Shaklee Produk (M) Sdn Bhd [381287-T]