SILA KLIK KAT SINI YE

Sunday 7 December 2014

Kakak cari cara atasi jeragat di muka kerana malu dengan suami sebab muka dah jadi hitam


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...


Masalah Jeragat

Jeragat adalah masalah kulit yang seringkali dihantui oleh golongan wanita, dan tidak terkecuali kakak saya. Kakak saya menghadapi masalah jeragat ini selepas melahirkan anak ketiganya. Kini ia menjadi lebih teruk dan beliau berusaha cari cara atasi masalah jeragatnya. 

Seperti yang anda tahu, jeragat terbahagi kepada tiga jenis iaitu seborrhoeic keratoses, melasme dan skin tag.Seborrhoeic keratosis adalah seperti biji hitam atau tahi lalat hidup. Melasme pula seperti tompok hitam atau kelabu leper di bawah lapisan kulit, manakala skin tag pula seperti daging lebih bewarna coklat atau kelabu yang kebiasaannya terdapat di bawah ketiak atau leher. Masalah jeragat yang dihidapi oleh kakak saya adalah jenis melasme.Jeragat idak merbahaya tetapi membuatkan kulit muka menjadi kusam dan kotor.

Punca Jeragat

Jeragat berpunca daripada pendedahan berlebihan kepada cahaya matahari terik, masalah ketidakseimbangan hormon serta masalah genetik.Masalah jeragat ini bukan sahaja menyerang bahagian muka tetapi bahagian anggota lain yang terdedah kepada matahari. 

Cara Atasi Jeragat

Masalah jeragat boleh diatasi secara tradisional iaitu dengan menggunakan:

1. Ambil kulit pisang dan sapukan bahagian dalam ke tempat yang berjeragat. Biarkan selama 5 minit, kemudian cuci dengan air bersih. Amalkan selalu.

2. Ambil putih telur dan rendamkan tisu di dalam putih telur.Lekapkan ke muka hingga kering. Kemudian cuci muka dengan air bersih.

3. Jika ada hampas kelapa yang idak digunakan jangan dibuang kerana boleh digunakan untuk menghilangkan jeragat. Caranya adalah dengan menyapukan hampas kelapa dan gosokkan pada wajah. Biarkan dalam tempoh 15 minit kemudian cuci dengan air bersih.

4. Jus betik juga boleh digunakan untuk mengatasi jeragat iaitu dengan menyapukan jus betik segar ke tempat yang berjeragat menggunakan kapas.Urut secara perlahan-lahan dan biarkan dalam tempoh 15 minit kemudian bilas dengan air bersih. Amalkan setiap hari hingga puashati.

Anda juga boleh mengatasi jeragat dengan kaedah yang berkesan dan bersifat jangka panjang iaitu dengan menggunakan Set Jeragat Shaklee iaitu:


Digunakan bagi melindungi kulit semasa keluar di waktu siang


Nutriwhite Spot Whitening Treatment digunakan untuk memudarkan jeragat

Selain daripada itu, anda juga boleh mengamalkan Collagen Powder, Energizing Soy Protein (ESP) ,GLA Complex, Vitamin C, Vitamin E dan B Complex.

Apa tunggu lagi...Dapatkan penyelesaian bagi masalah jeragat anda. Kulit hitam jadi putih. Kulit kusam jadi kemerahan. Hubungi pengedar sah Shaklee anda.



Anda juga mungkin berminat untuk mengetahui artikel ini:






HUBUNGI SAYA:-

Emel: zainahmohamad09@gmail.com 
Call/Sms/Whatsapp/Telegram : 012-350 4258 
ID Shaklee : 1122124 
Shaklee Produk (M) Sdn Bhd [381287-T]