SILA KLIK KAT SINI YE

Wednesday 10 December 2014

Anak ikhtiar cari cara atasi gout supaya ayah kembali solat di masjid

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera....



Apa khabar anda semua? Harapnya sihat ye. Sape pernah kena gout? Yang saya tahu gout ni selalunya dihidapi oleh kaum lelaki. Bahaya ke gout ni? Kesian saya tengok pakcik sebelah rumah. Langsung tak boleh jalan kalau kena gout ni. Selalu solat di masjid, tapi bila kena gout, terpaksa solat kat rumah je. Itu pun solat secara duduk. Ye la kan, nak berdiri mana boleh kaki tengah sakit. Nanti jatuh susah pulak. 

Anak pakcik ni ada la cerita kat saya yang dia hendak cari cara atasi gout. Bukan apa, dia kesiankan ayahnya. Tengok, nak solat pun sukar. Tambah pulak nak ke masjid berjemaah, memang tak dapat. Kalau nak makan pun terpaksa memilih. Takut-takut nanti tersalah makan bertambah parah.


Apa dia penyakit gout?

Gout adalah disebabkan keradangan yang berlaku di sendi dan membengkak. Gout juga disebabkan pengumpulan asid urik dalam darah; yang terhasil daripada proses pemecahan makanan. Buah pinggang akan menapis darah dan menyingkirkan asid urik melalui air kencing. 

Punca terjadinya gout


Gout boleh berlaku disebabkan oleh beberapa faktor termasuklah genetik, makanan, serta masalah buah pinggang.Selain itu ia juga disebabkan faktor kegemukan, penghasilan asid urik yang terlalu banyak, kesan daripada ubat diuretik serta darah tinggi. Gout adalah sebahagian daripada penyakit artritis yang dikelaskan sebagai penyakit metabolik yag diakibatkan oleh asid urik iaitu terhasil akibat pemecahan protein. Ia akan berkumpul pada sendi dan tisu lembut disekeliling sendi.

Serangan gout berlaku disebabkan beberapa faktor seperti pengambilan minuman beralkohol secara berlebihan, makan terlalu banyak makanan yang mengandungi purine, kecederaan kecil pada sendi, minum air yang tdak cukup serta mengalami kekurangan air disebabkan pengambilan ubat untuk amalkan diet.

Pelbagai makanan yang tinggi protein seperti makanan laut, kekacang, daging merah dan sebagainya. Pemecahan purin dalam makanan ini boleh menyebabkan gout. Purin ditukarkan ke bentuk asid urik semasa metabolisme tisu-tisu rosak dan koyak. Kajian yang dijalankan menunjukkan mereka yang banyak makan daging merah dan makanan laut meningkatkan risiko gout sebanyak 50 peratus.

Cara atasi gout


  • Pesakit perlu mengamalkan diet rendah purin iaitu menghadkan pengambilan protein yang mengandungi purin seperti ikan bilis, telur ikan, sardin, alkohol, yis, cendawan dan sebagainya.
  • Mengawal berat badan agar mudah pergerakan.
  • Mengambil air kosong yang banyak untuk penyingkiran toksin.
  • Sentiasa bersenam agar dapat mewujudkan hidup secara sihat.
Selain daripada kaedah ini, anda juga boleh mengamalkan suplemen Shaklee seperti yang dicadangkan iaitu:


Vivix yang dapat mengimpk 4 mekanisme anti penuaan. Ia melindungi dan membaiki DNA.Ia juga melambatkan proses AGE yang menyebabkan kerosakan.



OmegaGuard - Mengurangkan keradangan pada sendi pesakit.



Alfalfa - untuk menyingkirkan toksik secara lembut dari badan. 



Performance drink- memastikan tubuh pesakit sendiri

Jangan tunggu sehingga penyakit memudaratkan anda. Dapatkan penyelesaian sekarang dengan menghubungi saya seperti di bawah.


Anda juga mungkin berminat untuk mengetahui artikel ini:


HUBUNGI SAYA:-

Emel: zainahmohamad09@gmail.com 
Call/Sms/Whatsapp/Telegram : 012-350 4258 
ID Shaklee : 1122124 
Shaklee Produk (M) Sdn Bhd [381287-T]

1 comment:

Nur Hijratul Hajar Bahaman said...

Memang kesian sangat ble tgk org yg kna gout ni..kdg2 smpai xleh nk brjalan..Alhamdulillah abg sy amalkan shaklee beransur pulih

Jom cuba Resepi Mudah dan ringkas