SILA KLIK KAT SINI YE

Monday 8 December 2014

Pekerja pejabat kerap hadapi masalah kaki busuk cari petua bau kaki

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...



petua atasi bau kaki
google


Masalah kaki berbau

Masalah kaki berbau kerap kali dikaitkan dengan golongan lelaki berikutan perwatakan mereka yang lasak dalam menjalani kehidupan seharian. Selepas menganggalkan stoking dan kasut, bau kaki yang tidak menyenangkan pasti membuatkan mereka tidak selesa dengan situasi ini. Ia terjadi pada rakan sekerja yang mengalami masalah kaki berbau. Beliau berusaha mencari petua atasi kaki busuk yang telah mengganggu kehidupan sehariannya. Melihatnya yang tidak senang sewaktu ingin membuka kasut untuk solat membuatkan saya pelik dan tertanya-tanya. Nekad untuk mengetahuinya, saya ringankan mulut bertanyakan masalahnya.

Beliau menceritakan masalah yang dihidapinya sejak setahun lalu. Kakinya kerap kali mengeluarkan bau yang tidak menyenangkan menyebabkan beliau sering menunggu orang telah selesai solat. Selepas itu barulah beliau akan ke surau. Katanya beliau malu sekiranya orang mengetahui tentang masalahnya. Beliau juga takut jika orang memandang sinis terhadapnya. Disebabkan kasihankan beliau, saya cuba membantu menyelesaikan masalahnya.

Tahukah anda semua bahawa sekiranya masalah kaki berba ini tidak diatasi segera ia akan memberi kesan yang lebih buruk. Fakta kesihatan menyatakan bahawa setiap kaki manusia mempunyai 250,000 kelenjar peluh dan mampu menghasilkan 500 mililiter atau satu cawan peluh setiap hari.Masalah kaki berbau juga boleh menjadi gejala kepada masalah lain seperti kaki dimakan air akibat jangkitan funguspada kulit kaki di celah -celah jari.

Punca kaki berbau

Masalah kaki berbau adalah disebabkan peluh yang terhasil daripada aktiviti harian. Bau yang kurang enak ini sebenarnya disebabkan oleh aktiviti bakteria dan flora (mikrob). Selain itu ia juga disebabkan oleh iklim yang panas serta lembap yang menggalakk aktiviti kehadiran mikrob ini. Gaya hidup seharian seseorang individu yang menggunakan kasut tertutup dan stoking yang tidak mempunyai pengaliran udara yang baik. Selain itu diri sendiri juga perlu mengambil berat tentang kebersihan.

Petua atasi kaki berbau


1. Gosok celah-celah jari kaki iaitu setiap kali mandi, perlulah dibersihkan celah-celah jari kaki kerana bahagian ini paling lembap. Gunakan berus lembut dan sabun mandi untuk membersihkannya.

2. Sentiasa memotong kuku dan jangan biarkan kotoran berkumpul.

3. Rendam kaki dengan teh, garam atau serbuk kopi. Ini kerana teh dipercayai mampu mengurangkan bau yang kurang enak.Caranya rendam kaki dalam besen berisi air panas atau suam bersama hampas teh.Rendamkan selama 10 minit.Serbuk kopi pula dibungkus dengan kain bersih dan masukkan dalam kasut dan biarkan semalaman.

4. Pola pemakanan yang seimbang turut mempengaruhi masalah kaki berbau ini. Sekiranya anda makan makanan pedas dan mempunyai kalori yang tinggi, ia menyebabkan tubuh dan kaki lebih mudah berpeluh. 

5. Sentiasa menukar stoking sekurang-kurangnya dua kali sehari.

6. Pemilihan kasut yang berkualiti juga amat perlu. Material daripada plastik dan getah cenderung membuatkan kaki berpeluh, Pemilihan kasut yang betul perlu dititikberatkan.

7. Simpan kasut di tempat yang sepatutnya iaitu di tepat aliran udaranya lancar, serta gunakan gel silica sekiranya menyimpan kasut di dalam kotak.

Pengambilan Suplemen Shaklee untuk menghilangkan Bau Kaki Secara Semulajadi

masalah kaki busuk

Alfalfa dikenali sebagai penyahtoksik.Ia juga membantu melindungi dari radiasi dan membantu mengawal bau kaki.



petua bau kaki



Sebagai antibiotik semulajadi

petua bau kaki

Membantu meningkatkan pengaliran darah, kurangkan bau kaki, gas perut dan usus serta pembersihan usus.

Masalah bau kaki adalah perkara yang serius jika dibiarkan. Saya pasti sebagai pekerja kita tidak mahu menghadapi masalah ini terutama di tempattempat yang memerlukan kita menanggalkan kasut. 

Jangan biarkan anda mengalami masalah ini lagi. Order sekarang.



Anda juga mungkin berminat untuk mengetahui artikel ini:





HUBUNGI SAYA:-

Emel: zainahmohamad09@gmail.com 
Call/Sms/Whatsapp/Telegram : 012-350 4258 
ID Shaklee : 1122124 
Shaklee Produk (M) Sdn Bhd [381287-T]