SILA KLIK KAT SINI YE

Tuesday 4 November 2014

Rendahkan Kolesterol, Ubah Gaya Hidup

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..

Kolesterol Jahat

Kolesterol berlebihan dalam tubuh badan boleh memudaratkan kesihatan. Amat penting bagi kita mengawal kadar kolesterol agar seimbang dan tidak menyebabkan berlakunya gangguan kepada kesihatan.

Memerangi kolesterol jahat bukan perkara sukar dan tidak juga semudah ABC. Dengan cara yang betul diiringi disiplin dan bersungguh-sungguh menjalani gaya hidup sihat, barulah masalah kolesterol dapat ditangani. Menurut sebuah laporan, wanita lebih berisiko mengumpul kolesterol jahat, terutamanya mereka yang tinggal di kawasan bandar. Ini kerana terdapat peningkatan kadar kolesterol kalangan wanita yang melakukan pemeriksaan kesihatan secara rutin.

Didapati 33 peratus daripada wanita yang melakukan pemeriksaan mengatakan kebimbangan mereka memiliki kolesterol yang tinggi. Mereka sememangnya patut risau kerana ia berkait dengan masalah serangan jantung dan pelbagai penyakit kronik. Untuk mencegah daripada serangan jantung dan masalah-masalah kesihatan lain, mereka perlu mengubah gaya hidup kepada yang lebih sihat.

Ubah gaya hidup

Beberapa tips dikongsikan bagi menyahkan kolesterol jahat dan mengubah gaya hidup sihat. Antaranya:

1. DIET

Diet rendah lemak adalah diet untuk menurunkan kolesterol, khususnya lemak dan kolesterol jahat. Cara terbaik adalah kurangkan jumlah lemak jahat yang diambil dalam pemakanan seharian.

2. TURUNKAN BERAT BADAN

Berat badan yang berlebihan cenderung meningkatkan kadar kolesterol jahat LDL. Kadar kolesterol  trigliserida boleh turun dengan hanya mengurangi 2.3 kg hingga 4.5 kg berat badan. Anda boleh turunkan berat badan dengan mengambil diet rendah lemak dan kolesterol, senaman secara teratur dan mengurangkan pengambilan kalori seharian.

3. BERHENTI MEROKOK

Merokok adalah penyebab kematian yang utama sebenarnya boleh dicegah. Ini kerana merokok akan mengurangkan kadar kolesterol baik HDL dalam tubuh. Selain itu, merokokk dikatakan juga mengubah LDL ke dalam bentuk yang menyebabkan pembentukan plak pada dinding arteri koroner. Merokok juga akan meningkatkan risiko seseorang diserang penyakit jantung dengan cara merosak jantung dan pembuluh darah.

4. SENAMAN

Senaman boleh mempengaruhi kadar kolesterol dan kesihatan secara umum. Orang yang mengamalkan gaya hidup aktif, berisiko 45 peratus lebih rendah untuk mengalami penyakit jantung koronari berbanding dengan orang yang tidak mengamalkannya.

5. KURANGKAN STRESS

Terdapat beberapa kajian yang mengaitkan bahawa tekanan jangka panjang boleh meningkatkan kadar kolesterol. Tekanan yang minima sama ada di tempat kerja mahupun di rumah, dapat memberi kehidupan yang lebih aman dan tenteram, sekaligus anda kelihatan lebih ceria.



Anda juga mungkin berminat untuk mengetahui artikel ini:

1. PENGEDAR SHAKLEE
2. PENGEDAR SAH SHAKLEE JALAN KEBUN
3. CARA DAFTAR AHLI
4. MINYAK IKAN BERKHASIAT


HUBUNGI SAYA:-

Emel: zainahmohamad09@gmail.com 
Call/Sms/Whatsapp/Telegram : 012-350 4258 
ID Shaklee : 1122124 
Shaklee Produk (M) Sdn Bhd [381287-T]