SILA KLIK KAT SINI YE

Tuesday 11 November 2014

Pesanan Luqman Al-Hakim Kepada Anak-Anaknya

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...




Hari ini saya akan kongsikan kepada anda pesanan yang disampaikan oleh Luqman Al-Hakim kepada anak-anaknya supaya kita juga dapat memanfaatkannya kepada anak-anak kita.


Pesanan Luqman Al-Hakim

1. " Hai anakku, ketahuilah sesungguhnyadunia ini bagaikan lautan yang dalam, banyak manusia yang karam di dalamnya. Bila engkau ingin selamat agar jangan karam, layarilah lautan itu dengan sampan yang bernama Taqwa, isisnya Iman dan layarnya adalah Tawakal kepada Allah."

2. "Orang-orang yang sentiasa menyediakan dirinya untuk menerima nasihat, maka dirinya akan mendapat penjagaan daripada Allah. Orang yang insaf dan sedar setelah menerima nasihat orang lain, dia akan sentiasa menerima kemuliaan Allah juga."

3. "Hai anakku, orang yang merasa dirinya hina dan rendah diri dalam beribadat dan taat kepada Allah, maka dalam tawadduk kepada Allah, dia akan lebih dekat kepada Allah dan selalu berusaha menghindarkan maksiat kepada Allah."

4. "Hai anakku, seandainya ibu bapamu marah kepadamu kerana kesilapan yang dilakukanmu, maka marahnya ibu bapamu adalah bagaikan baja bagi tanam-tanaman."

5. " Jauhkan dirimu dari berhutang, kerana sesungguhnya berhutang itu boleh menjadikan dirimu hina diwaktu siang dan gelisah di waktu malam."

6. " Dan selalulahberharap kepada Allahtentang sesuatu yang menyebabkan untuk tidak menderhakai Allah. Takutlah kepada Allah dengan sebenar-benar takut (taqwa), tentulah engkau akan terlepas dari sifat berputus asa dari rahmat Allah."

7. " Hai anakku, seorang pendusta akan lekas hilang air mukanya kerana tidak dipercayai orang dan seseorang yang telah rosak akhlaknya akan sentiasa banyak melamunkan hal-hal yang tidak benar. Ketahuilah, memindahkan batu besar dari tempatnya semula it lebih mudah daripada memberi pengertian kepada orang yang tidak mengerti."

8." Hai anakku, engkau telah merasakan betapa beratnya mengangkat batu besar dan besi yang amat berat, tetapi akan lebih berat lagi daripada semua itu, adalah bilamana engkau mempunyai tetangga(jiran) yang jahat."

9. " Hai anakku, janganlah engkau mengirimkan orang yang bodoh sebagai utusan. Maka bila tidak ada orang cerdik, sebaiknya dirimulah saja yang layak menjadi utusan."

10. " Jauhilah bersifat dusta, sebab dusta itu mudah dilakukan, bagaikan memakan dagingburung, padahal sedikit sahaja berdusta itu telah memberikan akibat yang berbahaya."


Anda juga mungkin berminat untuk mengetahui artikel ini:

1. PENGEDAR SHAKLEE
2. CARA DAFTAR AHLI
3. MINYAK IKAN TERBAIK



HUBUNGI SAYA:-

Emel: zainahmohamad09@gmail.com 
Call/Sms/Whatsapp/Telegram : 012-350 4258 
ID Shaklee : 1122124 
Shaklee Produk (M) Sdn Bhd [381287-T]

1 comment:

Unknown said...

terima kasih atas info ni zai....in shaa Allah sama2 kita prektis..

Isteri Pengarah Sedih. Cari Cara Pulihkan Strok Suami Dengan Segera