SILA KLIK KAT SINI YE

Saturday 1 November 2014

Punca rambut gugur selepas bersalin

Assamualaikum dan salam sejahtera....


Masalah rambut bukan sahaja dialami oleh orang tua tetapi turut dialami golongan muda lebih-lebih lagi wanita berstatus ibu. Bagi wanita lepas bersalin,masalah keguguran rambut kerap dialami. Terdapat beberapa sebab punca keguguran rambut selepas bersalin.


Punca rambut gugur selepas bersalin


1. Perubahan hormon.

Sepanjang tempoh kehamilan,hormon progesteron dan estrogen pada wanita hamil sangat tinggi. kedua-dua hormon ini menyebabkan pertumbuhan rambut terhenti dalam fasa pertumbuhan. wanita hamil akan kelihatan lebih berseri-seri dan nampak cantik.

Akan tetapi,selepas bersalin iaitu apabila umur bayi sekitar 3 hingga 4 bulan,semua hormon akan kembali normal. ibu-ibu akan mengalami semula masalah keguguran.ini menjadikan rambut kelihatan nipis dan jarang.

2. Tekanan


Selepas bersalin,wanita yang sudah menjadi ibu sibuk menguruskan keperluan keluarga serta bayi yang baru lahir. ibu bekerja menghadapi pelbagai tekanan dalam mengendalikan kesemua tugas -tugas ini bagi membatasi masa untuk ibu menjaga kesihatan dan kebersihan rambutnya. sekiranya tidak dijaga,akan menjadi serius dan akhirnya menjadi keguguran rambut jenis wanita. Ia adalah jenis kekal dan sukar ditangani.

3. Berusia dan ada ramai anak

Ibu yang semakin berusia dan telah melahirkan lebih dari 3 kali berisiko lebih tinggi berbanding ibu muda. masalah menjadi rumit apabila ibu memiliki anak yang ramai dan tidak menjaga kebersihan rambut. ini akan menyebabkan rambut gugur lebih banyak.

Semakin berusia ibu itu,masalah puncak kepala akan menipis. kebanyakan wanita,rambut di bahagian tengah kepala amat nipis dan kelihatan kulit kepala.ianya bukan disebabkan hormon tetapi penjagaan rambut selepas bersalin yang tidak betul.

4. Pola pemakanan tidak sihat. 

Amalan pemakanan yang tidak sesuai juga boleh menyebabkan masalah keguguran rambut menjadi semakin serius. kebanyakan ibu selepas bersalin mengawal pemakanan agar dapat mengembalikan semula bentuk tubuh langsing. ini menyebabkan mereka kekurangan nutrisi yang diperlukan tubuh.

Berbanding lelaki,proses penuaan wanita berlaku dengan lebih cepat. sebab itu,kulit kepala juga akan menjadi tua dengan cepat berbanding lelaki. masalah ini menyebabkan liang-liang rambut menjadi kosong. jika dibiarkan,liang-liang ini akan tertutup dan terbenam.

5. Faktor usia


Semakin berusia,peluang pertumbuhan rambut baru semakin rendah. Ini disebabkan kesemua sel-sel sudah menjadi semakin tua. Malah penyerapan nutrien-nutrien yang diperlukan dalam pertumbuhan rambut sihat semakin lambat.


HUBUNGI SAYA:-
Emel: zainahmohamad09@gmail.com 
Call/Sms/Whatsapp/Telegram : 012-350 4258 
ID Shaklee : 1122124 
Shaklee Produk (M) Sdn Bhd [381287-T]

8 comments:

rosnaziana said...

Info yang menarik..untuk merawat masalah ini boleh la mencuba set rambut gugur shaklee zinc+revitalizing shampoo

Unknown said...

Info yg berguna utk ibu2 lepas bersalin...atasinya dgn set rambut gugur shaklee

OilersJourney said...

Zaman maju sekarang nie ramai yang mengalami rambut gugur. Ini adalah kerana life style kita banyak makan fast food. Ianya adalah salah satu punca rambut keguguran. Kandungan msg yang tinggi dalam fast food mengakibatkan rambut gugur. Untuk elakkan rambut keguguran, ambik lah supplement dari Shaklee iaitu Zinc dan juga OmegaGuard. Selain itu shampoo rambut yang berkualiti juga penting. Revitalizing dan Purifying Shampoo dari Shaklee boleh dicuba..

Sila layari blog kesihatan dan supplement Aju@VitaSyopz untuk makluman lanjut.

Selamat membaca...

Unknown said...

Rambut mahkota wanita.. walaupun bertudung..

http://zarahealthylife.blogspot.com

Unknown said...

utk menyelesaikan masalah rambut gugur gunalah produk shaklee.

faezah mohd said said...

rambut sangat penting dijaga walaupun ditutupi dengan tudung..saya hanya guna zinc untuk atasi rambut gugur...nak try shampoo pula lepas ini

ChoQbaDak said...

ya allag.takutnya bila tengok rambut gugur yg kat dlm gambar tuh..better cegah sebelum melarat..huhuu.jangan sampai dongga beb...

http://jommsihatdancantik.blogspot.com/2014/11/otot-sengal-selepas-berolahraga.html?m=1

Unknown said...

Masalah tuk wanita mahupun lelaki..mencegah lebih baik dr mengubati

ninyfariza82.blogspot.com